دستگاه ماهور, گوشه راک عبداله – تحریر مهدی ضرابی – جلسه 24 آموزش آواز – برنامه شماره 61

در این ویدئو

FavoriteLoadingافزودن به علاقه مندی

موسیقی سنّتی (اصیل) ایرانی

“آوای جاوید” برنامه شماره 61

آموزش آواز – جلسه 24 وشه راک عبداله-تحریر مهدی ضرابی

 دستگاه: ماهور                                            شعــــر : سعدی
اثری از: آوای جـــاوید                                  آواز و سه تار: حمیدرضا فـرهنگ

موضوع این برنامه: اجرای گوشه راک عبداله-تحریر مهدی ضرابی

در این جلسه از آموزش آواز گوشه راک عبداله و مهدی ضرابی تدریس میگردد. گوشه راک عبداله و مهدی ضرابی در دستگاه ماهور و دستگاه سه گاه و دستگاه چهارگاه و آواز ابوعطا و آواز دشتی اجرا میگردد.در واقع نوعی ملودی با شاهد و ایست مخصوص خود است با قابلیت اجرای شعر در آن که در اکثر دستگاه ها قابل اجرا است.درس ارائه شده بر اساس ردیف های استاد حسن کسایی و روایت ایشان از این گوشه و همچنین تعلیمات کلاس استاد شاهزیدی می باشد و به نوعی روایت مکتب آوازی اصفهان از این گوشه است; نام این گوشه مشتق از دو کلمه راک و عبداله می باشد.کلمه راک برگرفته از لغت راگ در موسیقی هند می باشد.دو کلمه راگا و راگینی جنبه های مذکر و مونث ملودی ها در موسیقی هند می باشد و تقریبا معادل کلمه گوشه در موسیقی دستگاهی ایران است. کلمه عبداله هم ریشه در شبیه خوانی های زمان قاجار در تکیه دولت دارد و کسی که در نقش عبداله بن حسن فرزند امام حسن(ع) قرار داشته است این آواز را اجرا میکرده است. تحریر اجرا شده در پایان بیت سوم هم با نام مهدی ضرابی شناخته می شود که منسوب به شخص ابداع کننده این نوع تحریر است
آمدی وه که چه مشتاق و پریشان بودم     تا برفتی ز برم صورت بی جان بودم
 زنده میکرد مرا دم بدم امید وصال       ورنه دور از نظرت کشته هجران بودم
سعدی از جور فراقت همه روز این می گفت      عهد بشکستی و من بر سر پیمان بودم
(مشاهده 28 مرتبه, 1 بازدید امروز)

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *