آهنگ محلی مستم مستم – یک گل سایه چمن – با اجرای گروه موسیقی کودک – آوای جاوید 160


مستم مستم – یک گل سایه چمن

آوای جاوید 160

موسیقی محلی (فولک) ایران

اجرای ترانه محلی مستم مستم با اجرای گروه موسیقی کودک آوای جاوید

شعر و آهنگ ترانه مستم مستم  : محلی مسنی   

آوازدشتی

مربی: مهشید وکیلی

ضبط و تدوین: حمیدرضا فرهنگ

اجرا توسط هنرجویان خردسال موسیقی کودک آموزشگاه آوای جاوید

نوازندگان: النا مقدسی، رادمهر شریفیان، علیرضا امینی، باران بهزادفرد

درسا مهدی زاده، نیکان اعرابی، آدرینا مهیاری، ترنم صفاری

نفس کلانتر،مهرنوش حیدری،مهتا رنجبر

خواننده:یوسف قربانی

 


شعر ترانه محلی مستم مستم

یه گلی سایه چمن… سایه چمن…
تازه شکفته، تازه شکفته…
نه دستم بش میرسه … بش میرسه …
نه خوش میفته، نه خوش میفته …

{ مستم (3) – تیغت بریده شستم } (2 بار)   (بند A)

بیا بریم؛ قبله کوهی… قبله کوهی…
قالی کنیم، فرش؛ قالی کنیم، فرش…
قوریای سرخ و سفید… سرخ و سفید…
منقل پر تش،منقل پر تش

 تکرار بند A

بیا بریم؛ شاه چراغ… شاه چراغ…
عهدی ببندیم، عهدی ببندیم…
هر کدوم، عهد بشکنیم… عهد بشکنیم…
کمر نبندیم، کمر نبندیم…

 تکرار بند A

یه گلی سایه چمن… سایه چمن…
تازه شکفته، تازه شکفته…
نه دستم بش میرسه… بش میرسه…
نه خوش میفته، نه خوش میفته…

 تکرار بند A

بیا بریم؛ قبله کوهی… قبله کوهی…
قالی کنیم، فرش؛ قالی کنیم، فرش…
قوریای سرخ و سفید… سرخ و سفید…
منقل پر تش،منقل پر تش

 تکرار بند A

بیا بریم؛ شاه چراغ… شاه چراغ…
عهدی ببندیم، عهدی ببندیم…
هر کدوم، عهد بشکنیم… عهد بشکنیم…
کمر نبندیم، کمر نبندیم…

 تکرار بند A

یه گلی سایه چمن… سایه چمن…
تازه شکفته، تازه شکفته…
نه دستم بش میرسه… بش میرسه…
نه خوش میفته، نه خوش میفته…

 تکرار بند A

*    *    *

اگر به موسیقی ایرانی علاقمند هستید چرا برای یادگیری آن کاری نمی کنید؟

با بسته های آموزشی آوای جاوید به دنیای زیبای موسیقی وارد شوید.

برای مشاهده محصولات آموزشی آوای جاوید اینجا کلیک کنید.


تصنیف فوق از جمله ترانه های محلی یا فولکلوریک یا به عبارت مختصر فولک هست. این بخش از موسیقی ایران زیبایی های ویژه خود را دارد، از جمله ویژگی های موسیقی فولک ایران به موارد زیر میتوان اشاره نمود:

– ملودی های ساده و روان و بدون هیچ گونه پیچیدگی موزیکال که به راحتی می توان آنها را حفظ نمود و اجرا کرد،

– تکرار یک جمله موسیقایی با شعر های متنوع و عموما متناسب با گویش محلی، به عنوان مثال همین ترانه دختر بویر احمدی از چند نغمه در گوشه بیداد در دستگاه همایون تشکیل شده است و در هر قسمت از ترانه همین نغمه با شعر دیگری خوانده می شود،

– معمولا اشعار ترانه ها و نغمات آن منسوب به آهنگساز و یا ترانه سرای خاصی نیست و اصولا این موضوع در موسیقی فولک فاقد اهمیت است و این ترانه ها بصورت سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و این نکته بسیار جالبی است که امروزه با عکس این موضوع مواجه هستیم،

– مردم به راحتی با این نغمات ارتباط برقرار میکنند و آنها را حفظ میکنند و در مقایسه با موسیقی دستگاهی ایران می توان گفت موسیقی فولک مخاطبین بیشتری را دربر میگیرد و به عنوان یک موسیقی اصیل و کهن، عامیانه تر میباشد.

– مضمون اشعار موسیقی های محلی از سادگی و بی پیرایگی و لطافت خاصی حکایت دارد; عشق هایی ساده ولی عمیق و با تمام وجود; عشق هایی که در این اشعار روایت می شود با عشق هایی که در اشعار بزرگانی چون حافظ و سعدی و نظامی دیده می شود متفاوت است. البته در موسیقی فولک از دوبیتی و خصوصا دوبیتی های باباطاهر استفاده میشود که خود این موضوع دلیلی است برای سادگی و لطافت این موسیقی که در اشعار باباطاهر کاملا مشهود است.

 


 *   *   *

مشاهده ی بسته ی ویدئویی آموزش آواز آوای جاوید | مشاهده ی بسته ی ویدئویی آموزش سه تار آوای جاوید

(Visited 10,235 times, 1 visits today)

نظرات (0)

  1. خیلی مسخره بود
    😅فکر گردم این همه آدم چی میخوان تحویل بدن

    1. وقتتون بخیر
      این ویدیو با گروه سنی کودک و دوره ایتدایی آشنایی با موسیقی تهیه شده و در سطح مربوط به خود سنجیده میشود. شما میتوانید از ویدیوهای دیگر موسسه با اجرای حرفه ای مدرسین بازدید بفرمایید. سپاس

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *