شور عشق – چهار مضراب دلکش در دستگاه ماهور – برنامه شماره 96
در این ویدئو
موسیقی سنّتی (اصیل) ایرانی
برنامه شماره 96
شور عشق
چهار مضراب دلکش در دستگاه ماهور
برنامه حاضر اختصاص به اجرای دونوازی تار و تنبک در دستگاه ماهور و در گوشه دلکش دارد. این اجرا از گوشه ماهور آغاز شده و از طریق همین گوشه و با اجرای گوشه قرچه راه گردانی به دستگاه شور انجام میگردد. ادامه برنامه در دستگاه شور و با اجرای گوشه رضوی و ملودی پردازی در پرده های همین گوشه ادامه پیدا میکند و در پایان نیز با فرود به دستگاه ماهور برنامه پایان می یابد.
نکته قابل توجه در این برنامه، بداهه نوازی بصورت چهارمضراب است که مستلزم توانایی و اشراف خوبی به موسیقی است که همزمان ملودی پردازی در قالب ریتم مربوطه انجام گیرد. اساس این نوازندگی متعلق به خداوندگار موسیقی استاد جلیل شهناز میباشد که از موسیقیدانهای کم نظیر سده اخیر بوده اند و پایه گذار شیوه نوازندگی منحصر بفردی بوده اند.
بداهه خوانی و بداهه نوازی یکی از ارکان مهم و اساسی موسیقی اصیل ایرانی و به عبارت دیگر جانِ آن است که در آن خواننده و نوازنده به نوعی آزادی و ابتکار عمل در برداشت خود از آموخته های هنری خویش دارد; بدین معنا که بر اساس اصول و مبانی فراگرفته در طی سالیان متمادی میتواند به خلق ملودی بپردازد که طبیعتاً این ملودیها آمیزه ای از ردیف ها و ملودی هایی نو بر اساس همین ردیف ها خواهد بود ولی ردیف نیست و این به نوعی معنای صحیح خلاقیت و نوآوری در موسیقی است که دغدغه خاطر بسیاری از به اصطلاح موسیقی دان های امروزی است.
یک خواننده برای بداهه خوانی بایستی موضوعات زیر را بداند:
* * *
مشاهده ی بسته ی ویدئویی آموزش آواز آوای جاوید | مشاهده ی بسته ی ویدئویی آموزش سه تار آوای جاوید