زخمه استاد فرهنگ شریف با اجرای هنرجویان آموزشگاه موسیقی آوای جاوید

زخمه استاد فرهنگ شریف

با اجرای هنرجویان آموزشگاه موسیقی آوای جاوید

اجرای قطعه زخمه از  استاد فرهنگ شریف

آواز ابوعطا

نوازنده تار: عرفان درخشان هنرجوی سال دوم آموزشگاه موسیقی آوای جاوید از هنرجویان آقای پیمان  زرگر باشی

نوازنده تنبک: حدیث اسماعیلی هنرجوی سال دوم، از هنرجویان خانم راضیه جورتانی

ضبط : تیر ماه 1399 موسسه آوای جاوید

*  *  *

آواز ابوعطا از متعلقات دستگاه شور است.

دستگاه شور دارای چهار متعلقات (زیر مجموعه) می باشد که به آنها آواز می گویند. 

این آواز ها عبارتند از: آواز ابوعطا – آواز بیات ترک – آواز افشاری و آواز دشتی

نکته قابل توجه در این است که دستگاه شور به همراه متعلقات خود حدود یک سوم  از کل نغمات موسیقی ایرانی را در بر میگیرد.

شور در بین مردم بسیار خوانده می شود و با روحیه عامه مردم نزدیکتر از سایر دستگاه ها است. مثلا دستگاه راست پنجگاه یا چهارگاه در بین مردم بصورت عادی بسیار کم خوانده می شود و نغماتی هست که موزیسین ها به سراغ آن می روند.

آواز ابوعطا با تکیه بر درجه دوم دانگ شور ایجاد می شود. به عبارت دیگر نت شاهد ابوعطا از نت شاهد شور یک پرده بالاتر است. 

به عنوان مثال اگر شور رِ Re را در نظر بگیریم ابوعطا از پرده می کرن خواهد شد.

آوازی است بسیار موقّر و عمیق با کشش های زیبا که انسان را به تفکر وامی دارد.

اشعار با مضمون معرفت و شناخت همراه با آواز ابوعطا، مناسب خوانی خوبی خواهد بود.

 

یک نکته طنز راجع به آواز ابوعطا

چرا می گویند: آب که سر بالا برود قورباغه ابوعطا می خواند؟

پاسخ: خواندن آواز ابوعطا مهارت خوانندگی لازم دارد و این طور نیست که هر کسی دهان باز کند بتواند ابوعطا بخواند.

از طرفی هم قورباغه، فقط می تواند غور غور کند و قابل تصور نیست که چنین موجودی بتواند خواننده شود.

پس اگر آب بتواند سر بالا برود که امری غیر قابل تصور است، در آن صورت قورباغه هم خواننده خواهد شد. 

 


 *   *   *

مشاهده ی بسته ی ویدئویی آموزش آواز آوای جاوید | مشاهده ی بسته ی ویدئویی آموزش سه تار آوای جاوید

(Visited 728 times, 1 visits today)

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *