مناسب خوانی

 

✍ یادداشت هایی ازآوای جاوید: شماره پنجم

تهیه کننده: حمیدرضا فرهنگ

مناسب خوانی

 یک خواننده حرفه ای هر شعری را برای خواندن انتخاب نمی کند

*  *  *

مناسب خوانی چیست؟

یکی از اصول سنتی خوانندگی و در واقع یکی از رسالت های هنری هر خواننده انتخاب شعر مناسب برای خواندن است.

یک خواننده ماهر هر شعری را در هر جایی نمی خواند; او با توجه به پارامترهای زیر شعری مناسب و در خور از محفوظات شعری خود انتخاب می کند:

۱- مکان ۲- زمان ۳- یاران و شنوندگان موسیقی

خود این موضوع مستلزم محفوظات شعری قوی میباشد و به همین خاطر است که اکثر خوانندگان قدیم این مکتب ارتباط بسیار نزدیک با ادبیات فارسی داشته اند و محفوظات شعری آنها بیش از ۱۰۰۰۰ بیت هم روایت شده است.

پارامتر مکمل شعر مناسب، دستگاه و گوشه مناسب برای خواندن شعر است که شاید این موضوع نیز چندان راحت تر از انتخاب شعر مناسب نباشد.

لازمه این موضوع درک کامل معنا و مفهوم شعر و ارتباط حسی کامل خواننده با شعر منتخب می باشد.

* * *

در خاطره ای نقل شده است در مجلسی که استادان تاج اصفهانی و خانم دلکش حضور داشته اند، با توجه به فصل بهار و اردیبهشت ماه و حضور خانم دلکش، استاد تاج اصفهانی شعر زیر را از غمام همدانی برای خواندن انتخاب می کند:

ای روی دلکشت مه اردیبهشت من

ای منظر بدیع تو باغ و بهشت من

خیاط دهر جامه خوبی ندوخت

الا به قامت مه نیکو سرشت من

* * *



 *   *   *

مشاهده ی بسته ی ویدئویی آموزش آواز آوای جاوید | مشاهده ی بسته ی ویدئویی آموزش سه تار آوای جاوید

(Visited 379 times, 1 visits today)

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *