آقای مهرداد مهدوی

( مدرس تنبک در آموزشگاه موسیقی آوای جاوید)

بیوگرافی هنری آقای مهرداد مهدوی

مهرداد مهدوی

متولد ۱۳۵۱
آغاز فعالیت نوازندگی از سال ۱۳۶۵
وی از محضر استاد بهمن رجبی و سبک و شیوه ی نوازندگی زنده یاد استاد ناصر فرهنگ فر کسب فیض نموده و همچنین با گروههای مختلف موسیقی به اجرای کنسرت های متعدد پرداخته است.

عضویت در گروه موسیقی آوای جاوید و اجرای چند کنسرت در هنرسرای خورشید اصفهان و همچنین ضبط ویدیو کلیپ در کاخ چهلستون اصفهان و کاخ عالی قاپوی اصفهان از جمله فعالیت های ایشان است.

هم اکنون نیز ایشان به عنوان مدرس تنبک در آموزشگاه موسیقی آوای جاوید مشغول به تدریس هستند.

 

چند نمونه از آثار مهرداد مهدوی از طریق لینکهای زیر قابل مشاهده است:

1- دونوازی نی و تنبک در آواز ابوعطا – آوای جاوید 180

2- سکوت شب –  آوای جاوید برنامه 157

3- چهار مضراب شکسته – آوای جاوید 155

4-کاخ چهلستون اصفهان و نوای عاشقان – برنامه شماره 99

5- کلیپ گروه موسیقی آوای جاوید- برنامه شماره 121

 

آموزش تنبک را با آوای جاوید تجربه کنید

 

*    *    *

ضرورت آموزش تنبک برای هنرجویان موسیقی

آموزش تنبک

همیشه این سوال برای والدین مطرح است که آموزش موسیقی فرزندم را چگونه برنامه ریزی کنم.
یکی از بهترین گزینه ها برای ورود به دنیای موسیقی آموزش تنبک است.
ما دلایل خود را برای این پیشنهاد ارائه می کنیم.

محورهای اساسی موسیقی

موسیقی دارای دو محور اصلی است:
محور اول ریتم و محور دوم نغمات است.
این دو محور مانند دو رکن اساسی با ترکیب سحرانگیزشان موسیقی را خلق می کنند.
ریتم به عنوان زیر بنا و فونداسیون موسیقی بسیار مهم است.
ریتم یا ضرب آهنگ به موسیقی نظم می دهد و آنرا موزون می کند.
تمامی قطعات موسیقایی یا دارای ریتم ثابت و مشخص هستند که با کسر میزان در ابتدای قطعه نمایش می شود و یا مثل گوشه های ردیف دارای ریتمی درونی با آزادی بیشتر هستند و به عبارتی بیان نغمات دارای نظم و قاعده هستند و کل گوشه با نگاهی به ساختار آن کاملا موزون است.

یک مثال

برای روشن شدن موضوع یک مثال می زنیم:
یک فرش را در نظر بگیرید. طرح نقوش این فرش از دو محور اصلی تشکیل می شود.
محور اول آن موتیف ها یا انگاره‌های تشکیل دهنده آن هستند.
موتیف هایی نظیر انواع مختلف گل ها و برگ ها و ساقه ها و…
و محور دوم آن چیدمان و ارتباط آنها با یکدیگر است.
معادل محور اول یعنی گلها و برگها و… در موسیقی موتیف های موسیقایی یا اجزای کوچک نغمه ای هستند و معادل محور دوم یعنی چیدمان و ارتباط آنها همان ریتم در موسیقی است.
هارمونی خیره کننده فرشهای اصیل در طرح، نقش و رنگ دقیقا معادل یک آهنگ با ساختار درست و تلفیقی اصیل از ریتم و ملودی خواهد بود.

ریتم مهم تر است یا ملودی؟

ریتم جنبه قاطع و خدشه ناپذیر موسیقی است و بزرگترین استاد موسیقی هم با تمام آزادی در خلق موسیقی، آن را رعایت می کند.
در صورتی که در اجرای نغمات به نسبت ریتم از آزادی بیشتری برخوردار خواهیم بود.
با توجه به توضیحات فوق بین ریتم و ملودی، اولویت اول در موسیقی ریتم خواهد بود و بعد ملودی یا نغمات
مهم ترین ساز در آموزش ریتم در موسیقی ایرانی تنبک است.
قدم به قدم، شماره به شماره و جزء به جزء ریتم را آموزش خواهد داد و هنرجوی موسیقی از ابتدای راه موزون نواختن را فرا خواهد گرفت.
اگر فرزند شما موسیقی را از سن زیر 10 سال آغاز می کند او می تواند در یک دوره 4 الی 5 سال ساز تنبک را تا حد خوبی فراگیرد و پس از آن با مشاوره یک موزیسین، ساز تخصصی ملودیک خود را انتخاب و شروع خواهد کرد.
سازهایی مانند سنتور، تار، سه تار، کمانچه ،ویولن، قانون و…
از سوی دیگر یادگیری ریتم، آموزش ساز تخصصی را راحت‌تر و سریع تر خواهد کرد.  چون هنرجو ریتم را کاملا می شناسد و از قبل با این موضوع آشنا است.
در دروس دانشجویان رشته موسیقی، آموزش تنبک برای تمام دانشجویان به عنوان واحد درسی الزامی است.
و نکته آخر اینکه ساز تنبک سازی شاد و مفرح و پر از انرژی است و کودک با نواختن آن علاوه بر ورود به دنیای موسیقی با زبانی ساده، با نواختن ضربات دست بر روی پوست، تجربه ای شاد و مفرح خواهد داشت.

پس آموزش تنبک برای فرزندان خود را فراموش نکنید.

 

(Visited 313 times, 1 visits today)

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *