دگرباره از استاد تاج اصفهانی با صدای حمیدرضا فرهنگ – آوای جاوید ۸۶

در این ویدئو

دگرباره شد تازه گلم جلوه گر از استاد تاج اصفهانی

موسیقی سنّتی (اصیل) ایرانی

آوای جاوید برنامه شماره۸۶

تصنیف دگرباره شد تازه گلم جلوه گر از استاد تاج اصفهانی

دستگاه ماهور

نی: حسین مرتهب           تنبک: مهرداد مهدوی
کاری از آموزشگاه موسیقی آوای جاوید
ضبط: 1396/09/15

*   *   *

دگر باره شد تازه گلم جلوه گر

ز نو جلوه گر شد به جمالی دگر

بیامد آن نگار من، بهشت من بهار من

بعد از آن ناز و آن جور و ستم

آمد او تا کند چاره غم

چه شبها که با یاد آن رخ همچو قمر

نگه کرده ام در جمال مهتاب سحر

پس از امید بسیار، نصیب من شد دیدار

خوشا پس از دوری ها، ز در درآید دلدار

کنون که از بخت جوان، در بر آن مونس جان دلشادم

خوشم که از دست ستم آتش غم

فارغم و آزادم

در نسخه اصلی، در ادامه این تصنیف ساز و آوازی اجرا میگردد و سپس ادامه  تصنیف در گوشه عراق اجرا میگردد.

برای مشاهده نسخه کامل این تصنیف بر روی لینک  تصنیف دگرباره شد تازه گلم جلوه گر کلیک نمایید.

این تصنیف در دستگاه ماهور اجرا می گردد.

دستگاه ماهور انطباق کامل با گام ماژور اروپایی دارد و حتی شباهت لفظی این دو لغت نیز بی سبب نیست.

ماهور دستگاهی پر از نشاط، شادی و امید است و انسان را از خود بیرون می آورد.

شجاعت، پهوانی و حماسی بودن نیز از دیگر شخصیت های دستگاه ماهور است و برای شاهنامه خوانی مناسب است.

گوشه های اصلی ماهور عبارتند از: درآمد – کرشمه – نیریز – داد – گشایش – حصار ماهور – فیلی – شکسته – دلکش – ماهور صغیر – خاوران – راک عبداله – راک هندی – راک کشمیر – عراق – طوسی – آذربایجانی – مراد خانی – نصیرخانی – چهارپاره – ساقی نامه – مثنوی

تصنیف های مرغ سحر – ز دست محبوب – نرگس مست – نوایی نوایی هم نمونه هایی از تصنیف های دستگاه ماهور هستند.

 

 


موسسه فرهنگی هنری آوای جاوید

 *   *   *

مشاهده ی بسته ی ویدئویی آموزش آواز آوای جاوید | مشاهده ی بسته ی ویدئویی آموزش سه تار آوای جاوید

(Visited 1,849 times, 1 visits today)

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *