دستگاه ماهور, گوشه راک هندی – جلسه ۳۰ آموزش آواز – برنامه شماره ۸۱

در این ویدئو

 

موسیقی سنّتی (اصیل) ایرانی

“آوای جاوید” برنامه شماره ۸۱

آموزش آواز – جلسه ۳۰ دستگاه ماهور، گوشه راک هندی

دستگاه: ماهور       شعــــر : سعدی
 اثری از:  آموزشگاه موسیقی آوای جـــاوید           آواز و سه تار: حمیدرضا فـرهنگ

موضوع این برنامه: آموزش دستگاه ماهور، گوشه راک هندی

آموزش اواز در دستگاه ماهور

در این جلسه از آموزش آواز گوشه راک هندی ارائه میگردد. وجه تسمیه این گوشه را میتوان از موسیقی هندوستان دانست چرا که نام معادل “گوشه” در موسیقی ایرانی واژه “راگا” در موسیقی هند می باشد که تقریبا مشابه واژه “راک” هست; چنین روایت شده که بهرام گور در بازگشت از سفر هندوستان تعدادی نوازنده با خود می آورد و به احتمال زیاد در همان زمان نغماتی از موسیقی هند وارد موسیقی ایران شده است و خود نام راک هندی شاهد دیگری بر این مدعا می باشد.

نکته دیگر گوشه راک هندی قابلیت این گوشه برای راه گردانی از دستگاه ماهور به دستگاه همایون است و خواننده و یا نوازنده از طریق این گوشه میتواند براحتی به دستگاه همایون برود و بعد هم از طریقی که توضیح خواهیم داد مجددا به دستگاه ماهور فرود بیاید.

دوبیت شعر متناسب با این گوشه از غزلیات سعدی انتخاب و اجرا شده است:

    هر که دلارام دید از دلش آرام رفت                چشم ندارد خلاص هر که در این دام رفت

گر به همه عمر خویش با تو برآرم دمی           حاصل عمر آن دم است باقی ایام رفت


آموزشگاه موسیقی آوای جاوید

(موسسه فرهنگی هنری آوای جاوید )

 

(Visited 1,280 times, 1 visits today)

نظرات (0)

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *