مست و پارسا – حکایتی از بوستان سعدی با اجرای آواز و سه تار حمیدرضا فرهنگ – آوای جاوید 1

در این ویدئو

 حکایتی از بوستان سعدی – مست و پارسا

موسیقی اصیل ایرانی

آوای جاوید برنامه 1

حکایت مست و پارسا

مست و پارسا – حکایتی از بوستان سعدی با اجرای آواز و سه تار حمیدرضا فرهنگ

ساز و آواز در دستگاه ماهور : گوشه مثنوی ماهور

شعر : بوستان سعدی – باب چهارم در تواضع

 

تولید برنامه:  آموزشگاه موسیقی آوای جـــاوید

آواز و سه تار: حمیدرضا فرهنگ

۱۳۹۴/۱۱/۰۳

*    *    *

یکی بربطی در بغل داشت مست
به شب در سر پارســــایی شکست
چو روز آمد آن نیکمرد سلیم
بر سنـــــگدل برد یک مشت سیم
که دوشینه معذور بودی و مست
تــــــرا و مــرا بربط وسر شکست
مرا به شد آن زخم و برخاست بیم
تــــــرا به نخواهد شد الا به سیم
از این دوستان خدا برسرند
که از خــلق بسیــار بر سر خـورند

*    *    *

مثنوی خوانی

مثنوی خوانی یکی از زیباترین فرمها و قالبها در موسیقی اصیل ایرانی است که در همه دستگاه ها و آواز ها قابل اجرا است و هر کدام جذابیت های خودش را دارد و با توجه به اجرای بحر شعری مثنوی, ملودیهای گوشه مثنوی کاملا متفاوت با دیگر گوشه ها است و همین باعث زیبایی خاص این گوشه شده است
یکی از بهترین گزینه ها برای انتخاب شعردر این گوشه مثنوی معنوی است ولی قاعده نیست; چنانکه استاد جلال تاج اصفهان در همایون مثنوی خوانده شده توسط ایشان, غزلی از سعدی را میخوانند که بحر شعری آن مناسب این کار میباشد.

پای سرو بوستانی در گل است                           سرو ما را پای معنی در دل است

مثنوی در ادبیات

مثنوی قالبی از شعر است که دارای ابیات زیادی بوده و برای سرودن داستان‌ها و مطالب طولانی کاربرد دارد. در این قالب هر بیت دارای قافیه‌ای جداگانه است و به همین دلیل به آن مثنوی (دو تا دو تا) گفته می‌شود.

از بزرگترین سروده‌های ادبیات پارسی که در قالب مثنوی سروده شده‌اند می توان مثنوی معنوی، خمسه نظامی و شاهنامه  فردوسی را نام برد. کلیله و دمنه رودکی و آفرین نامه ابوشکور بلخی نیز از اولین نمونه‌های مثنوی است.

این قالب شعری خاص زبان فارسی است.

 

(Visited 1298 times, 1 visits today)

نظرات (12)

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *