تکنوازی تار در آواز دشتی به سبک استاد شهناز – آوای جاوید ۷۶

در این ویدئو

موسیقی سنّتی (اصیل) ایرانی

آوای جاوید برنامه شماره ۷۶

” به یاد شهنواز” در آواز دشتی 

به سبک استاد شهناز

تکنواز تار: مهدی قره خانی

ضبط برنامه – 96/04/20

 

  این برنامه آوای جاوید اختصاص به تکنوازی تار توسط دوست عزیز و نوازنده زبر دست تار آقای مهدی قره خانی دارد.

  این تکنوازی در آواز دشتی و بر اساس شیوه نوازندگی نابغه موسیقی ایرانی و نوازنده بی بدیل تار، استاد جلیل شهناز تنظیم و اجرا شده است. و جای بسی خوشحالی است که جوانان امروز به فرهنگ و اصالت هنر ایرانی پایبند بوده و راه آنان را تداوم می بخشند.

  آواز دشتی از متعلقات دستگاه شور بوده و اگر درجه پنجم تونیک شور را بعنوان شاهد قرار دهیم از دستگاه شور به آواز دشتی خواهیم رسید.

  البته همین پرده نت متغیر دشتی خواهد بود. وبسته به نغمه مورد اجرا ربع پرده کم خواهد شد و دوباره به جای اصلی خود باز خواهد گشت. و با این تغیر ظریف، حال و هوای آواز دشتی ایجاد خواهد شد.

  گوشه های زیر معمولا در روایت های مختلف دشتی خوانده و اجرا میشوند:   درآمد، کاشی (چوپانی)، بیدگانی، لری، گیلکی، دیلمان، غم انگیز، زنگوله، حسن موسی، بوسلیک، بسته نگار، صدری (نحوی)، حاجیانی، کوچه باغی، بیات راجع، رهاوی، عشاق، مثنوی

  آواز دشتی یعنی حکایت سادگی و بی آلایشی، آوازی مناسب دشتها، کوهستانها و جنگل های زیبای ایران، زیبا و بی انتها.

  آواز دشتی یعنی زندگی یک چوپان به همان سادگی .

  آواز دشتی را میتوان آواز چوپانی ایران نامید. چنانچه در یونان قدیم هم آواز چوپانی معمول و مرسوم بوده و فرانسویان آنرا Pastrol Chant می نامیدند.

  استاد ابوالحسن صبا نغمه دیلمان را با الهام از طبیعت زیبای منطقه دیلمان ساختند و این نغمه زیبا به عنوان یک گوشه در آواز دشتی به ردیف های موسیقی ایرانی افزوده شد.

به صحرا بنگرم صحرا ته وینم
به دریا بنگرم دریا ته وینم
بهر جا بنگرم کوه و در و دشت
نشان از قامت رعنا ته وینم

 *   *   *

مشاهده ی بسته ی ویدئویی آموزش آواز آوای جاوید | مشاهده ی بسته ی ویدئویی آموزش سه تار آوای جاوید


(Visited 729 times, 1 visits today)

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *