شرح عشق- آوای جاوید 56 – گوشه مثنوی ماهور

در این ویدئو

موسیقی سنّتی (اصیل) ایرانی

 آوای جاوید 56

شرح عشق

  گوشه مثنوی ماهور در دستگاه ماهور

 شعــــر : مثنوی معنوی مولانا
آواز و سه تار: حمیدرضا فـرهنگ
ضبط برنامه: 95/10/06

بازخوانی از: آموزشگاه موسیقی هنری آوای جاوید

شعر گوشه مثنوی ماهور:

عاشقی گر زین سر و گر زان سر است
عاقبت ما را بدان شه رهبر است
چون قلم اندر نوشتن می شتافت
چون به عشق آمد قلم بر خود شکافت
چون سخن در وصف این حالت رسید
هم قلم بشکست و هم کاغذ درید
هر چه گویم عشق را شرح و بیان
چون به عشق آیم خجل گردم از آن
اجرایی دیگر در مثنوی مخالف سه گاه را در لینک زیر مشاهده کنید:

https://avayejavid.com/hadis-e-eshgh/

***

مثنوی خوانی یکی از زیباترین فرمها و قالبها در موسیقی اصیل ایرانی است که در همه دستگاه ها و آواز ها قابل اجرا است و هر کدام جذابیت های خودش را دارد و با توجه به اجرای بحر شعری مثنوی, ملودیهای گوشه مثنوی کاملا متفاوت با دیگر گوشه ها است و همین باعث زیبایی خاص این گوشه شده است
یکی از بهترین گزینه ها برای انتخاب شعردر این گوشه مثنوی معنوی است ولی قاعده نیست; چنانکه استاد جلال تاج اصفهان در همایون مثنوی خوانده شده توسط ایشان, غزلی از سعدی را میخوانند که بحر شعری آن مناسب این کار میباشد

پای سرو بوستانی در گل است 

سرو ما را پای معنی در دل است

***

عاشقی پیداست از زاری دل

نیست بیماری چو بیماری دل

علت عاشق ز علتها جداست

عشق اصطرلاب اسرار خداست

عاشقی گر زین سر و گر زان سرست

عاقبت ما را بدان سر رهبرست

هرچه گویم عشق را شرح و بیان

چون به عشق آیم خجل باشم از آن

گرچه تفسیر زبان روشنگرست

لیک عشق بی‌زبان روشنترست

چون قلم اندر نوشتن می‌شتافت

چون به عشق آمد قلم بر خود شکافت

عقل در شرحش چو خر در گل بخفت

شرح عشق و عاشقی هم عشق گفت


 *   *   *

مشاهده ی بسته ی ویدئویی آموزش آواز آوای جاوید | مشاهده ی بسته ی ویدئویی آموزش سه تار آوای جاوید

(Visited 1,098 times, 1 visits today)

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *